Plzen: Grad Škode, piva i nogometa

Plzen je četvrti najveći grad u Češkoj. Zahvaljujući svom položaju između Praga i Njemačke postao je ekonomsko, industrijsko i kulturno sjedište Zapadnočeske regije. Po veličini je četvrti najveći grad i u njemu živi oko 170 tisuća stanovnika. Grad na sutoku nekoliko rijeka koje tvore rijeku Berounku je osnova Češki kralj Vaclav II, 1295. Godine. U Plzenu je znamenita katedrala sv.Bartolomeja čija je gradnja započela 13. Stoljeću i njen toranj je najveći u Češkoj. U vrijeme husitskih ratova Plzen je bio centar katoličanstva u Češkoj. U Plzenu se također nalazi treča najveća Sinagoga u svijetu, veće su od nje jedino one u Jeruzalemu i Budimpešti. Ispod grada je prokopani tunel koji je otvoren za turiste.

U vremenu industrijalizacije u devetneastom stoljeću su osnovani industrijski giganti strojarski komplex Škoda i jedna od najvećih i najpoznatijih pivara u današnjoj Evropi Pilsner Urquell.

 

Pilsner Urquell – Mercedes među pivom

Prvo pivo koje će kasnije osvojiti cijelu planetu je u Plzenu 5.listopada 1842. godine proizveo Josef Groll. Prvo pivo se izvozi u Beč 1970. Godine, iste godine 15.listopada 20 velikih poduzetnika na čelu sa Emilom Škodom otvaraju prvu udruženu dioničku pivaru (današnji Gambrinus). U prosincu iste godine brendira prvi proizvod Erste Pilsner Actien Braverei – Pilsner Bier. U „novi svijet“ se pivo prvi put izvozi 1873. a 1898. je u Londonu zaštičen naziv Pilsner Urquell. Projekt autentičnih restorana Pilsner Urquell započinje 1995. godine , zaštitni znak ovog lanca je kultni lik iz serije filmova „Dobri vojnik Švejk“.  U sklopu posjete grada možete posjetiti i četiri pivare koje se nalaze u okviru ove četiri kompanije (Pilsner Urquell, Gambrinus, Kozel, Radegast).

 

Škoda – Industrijsko čudo

 

Kompanija Valdštejn – Vartenberk u 1859. godine u Plzenu otvara podružnicu za svoje livnice i mašinerije. Gospodin Emil Škoda 1866.godine dolazi na mjesto glavnog inžinjera, već 1869.godine kompaniju i kupuje. Ovaj industrijski gigant je bio najjača firma namjenske industrije u predratnoj Austrougarskoj.

Kompanija nakon nastanka Čehoslovačke prerasta u višenamjensku kompaniju. U Plzenu se počinju proizvoditi osovine lokomotiva, obruči i kotačići. Prva Lokomotiva se u Plzenu proizvela 1926. a prva električna lokomotiva 1927. godine. Prvi trolejbus (1 Tr) proizveden je 1936. godine. U toku okupacije u drugom svjetskom ratu je fabriku zauzela Hitlerova Njemačka. Nakon bombardovanja 1945. godine fabrika je uništena, te je odmah nakon završetka rata postala državno vlasništvo Čehoslovačke i odmah je renovirana. Godine 1989.-te kompanija prerasta iz klasične državne kompanije u dioničko društvo te nastavlja da širi svoje proizvodno i trgovačko područje.

 

Nogometni čudotvorac Pavel Vrba – Češki Ferguson

Viktoriju Plzen su osnovali 1911. godine momci iz ulice Doudlevacka, koji su bili organizirani u sportsko društvo „Blesk“ zajedno sa nadzornikom državnih vlakova Jaroslavom Ausobskim. Jedno vrijeme je Viktorija ili kako je Česi od milja zovu „Viktorka“ igrala pod imenom Škoda Plzen. U sezoni 1993/1994 vračaju staro ime i pod njime cijelo vrijeme nastupaju u Češkoj Ligi.

Dolaskom na klupu trenera Pavela Vrbe 2008. godine , Viktorka Plzen počinje svoju najuspješniju eru u historiji. Prvi trofej pod njegovim vodstvom Viktorija podiže 2010. godine kada u finalu Češkog kupa pobjeđuju u utakmici protiv Jabloneca sa 2:1. Godinu kasnije Viktorija osvaja Češku Gambrinus Ligu i Češki Superkup. Viktorija je Češku ligu osvajala još u sezonama 2012./2013, 2014./2015. i 2017./2108..